Френският институт в България
и издателство „Колибри“
представиха световния бестселър
„Възмутете се!“
от Стефан Хесел
„Възмутете се“, есето, което взриви
книжния пазар в десетки държави и
предизвика нестихващ обществен
от...
СВОБОДАТА ДА ПРИСЪСТВАШ - ИЛИЯ ПЕТРОВ (1903 - 2003)
Отраснали сме с негови
репродукции в учебниците по
литература и по история. Представата
за войнишкото въстание през 1918
година за няколко поколения е
свързана с картината му, напомняща
документална фотоснимка, но и
христоматийна за изучаващите
композиция.
Неговият "Бунт на гладните" показва
как човекът, ако се отнасят към
него като към животно, наистина
може да загуби човешки облик.
Испанецът Гоя го е изразил по
сходен начин. Но нашият класик
придава и на грозните си персонажи
нещо от своята представа за
хармония, за сила, под която е
доловима и човещината и
спокойствието и нежността.
Революциите и революционните дейци
рисува както рисува всичко - дава
нещо от себе си, съчувства,
очовечава, попълвайки липси,
разколебавайки нереални
монолитности с проницателност,
присъща единствено на творческия
дух. "Героят от Лайпциг" в
картините на Илия Петров е по-скоро
възрастен, със забавени движения,
почти болнав човек - какъвто си е
бил и действително по времето,
когато е рисуван. По-скоро
разколебаност, отколкото
"революционен оптимизъм" се вижда и
зловижда в картините му, за които
художникът получава множество
упреци с повод и без повод.
Ето какво пише един от
христоматийните цензори на онова
време:
"Непривикнал в никаква степен към
критика и самокритика, Илия Петров
не само не се постара да се
освободи от формалистичните си
увлечения, но прие защитата и на
редица по-отявлени формалисти
(изказването му за художниците,
завърнали се от Румъния и пр.),
като от една страна спъваше
разгръщането на борбата срещу
формализма в Академията и Съюза, а
от друга страна се мъчеше да
умаловажи и осмее редица опити за
преустройство (последната обща
изложба например бе преценена от
него като "крачка назад", досущ в
съгласие с Жендов и в пълен разрез
с обществената оценка за тази
изложба..."
И за работата му в Академията:
"Др. Петров е поддържал редица
преподаватели формалисти, като
същевременно е отричал, че в
академията изобщо съществува
формализъм. При обсъждане проекто-
резолюцията на Петия конгрес на БКП
той напр. предложил да се махне
думата "формализъм", понеже "ни се
било втръснало да говорим за
формализъм". Др. Илия Петров като
заместник ректор и като
преподавател проявяваше подчертано
пренебрежение към теоретичните
дисциплини и оправдаваше
неподготвеността на студентите по
тия дисциплини с тяхната прекомерна
заетост."
По-късно защитникът на формалистите
получава най-високото отличие за
времето си - Димитровска награда...
Парадокс, естествен за обърканите
години, в които преминава
творческата му зрялост.
Не само стихиите, които са морили
българина през отминалия век, са
доловими в многообразното му
творчество. Дългогодишният
преподавател в Академията, която
сам е завършил през 1926 година -
златно време на българската култура
- оползотворява възможностите за
специализация в Германия, Италия,
Франция. След прочутия портрет на
своя професор Никола Маринов заедно
с него Илия Петров зографисва
стенописите в севлиевската църква.
Множество портрети, пейзажи,
рисунки, откриването на морската
стихия, лутанията и трагизма на
внимателния и способен учител по
рисуване, търсещ и не намиращ лесно
самоутвърждаване - това е ранният
Илия Петров, ако изобщо са уместни
някакви периодизации.
За втория му период - на признание
и на друг тип изпитания - като че е
трудно да се добави каквото и да
било към вече казаното от негови
колеги, последователи, близки. Атанас Божков: Той не си играеше на
покровителство, а поставяше въпроса
за доверието и искреното
сътрудничество в името на взаимното
човешко и професионално
обогатяване. Ние го виждахме да
работи между нас в учебните
ателиета не като олимпиец, който
снизходително разкрива скромния ни
ръст, а като артист, който вярва в
честността и в упорития труд. Или
може би като средновековен зограф,
който не разчита само на тайните
ръченици, а търси отговорите на
вълнуващите го въпроси в очите на
своите надеждни ученици. Светлин Русев: Илия Петров все
повече заема онова място, което
условно наричаме "голямата
класика", а в същност определя
дистанцията между временното и
трайното, между границите на
материята и безкрайния живот и
превъплъщенията на духа...
респектиращ колкото с огромното си
разнообразно дело, толкова и с
гражданската си и артистична
позиция. Любомир Далчев: Формата у Илия
Петров е категорична, почти
скулптурна, а движението - правдиво
и убедително. Неговият монументален
усет е изявен в строежа на формите
и в простия силует. Композицията е
богата, интересна и често
динамична... Огромното творчество
на Илия Петров те кара да се
замислиш и преклониш пред голямото
дарование и изключителна
работоспособност, присъща само на
големите майстори. Александър Поплилов: Илия Петров
беше изключителна, незабравима
личност, скъпоценен талант, от
онези, които у нас се броят на
пръсти. Как всичко беше прекрасно у
него! Премерено до грам. И
блестящата му четка... И скромното
му мълчание, и пестеливите му думи
- мъдри и справедливи, нежни и
доброжелателни или понякога, като
на самия Свети Илия - гръмотевични!
Той не можеше иначе, защото беше на
света, за да отстоява истината.
Истината в живота и в изкуството. Борислав Стоев: Може би едни от
най-запомнящите се и очарователни
неща в графичното творчество на
Илия Петров са рисунките на
животни. Едва ли ще бъде пресилено
ако кажа, че в нашето изобразително
изкуство няма други, равни на тях.
В цялото обществено значимо и
ангажирано творчество на художника
тези рисунки действат като интимна
лирика. Като разговор с природата и
възхищението на човека от нейното
величие. Следват пътешествията в Индия и
Индонезия, по нашенски сдържаното
възхищение пред чудото Тадж Махал,
осуетеното гостуване в Китай,
съвпадащо с операция на
съпругата... Какво може да добави
един човек на бъдещето, който нито
го е познавал, нито е имал
възможността да бъде в ателието му
на "Драган Цанков" заедно с други
негови студенти? Вероятно това, че
и през следващия век подобни
феномени и личности, които времето
все повече ще изяснява, изгаряйки
житейската суета и страсти около
тях, ще бъдат част от естетическото
самосъзнание на българина.
През отминаващото столетие често по
нашенско се е започвало отново и
отново. Анархистичност и революция
или анархистична и революционна
администрация са се намесвали във
всяка автономна област - наука,
литература, пластична култура - за
да я подценят, подчинявайки я на
нещо друго. Големите художници са
противостояли с това, което днес
наричаме професионализъм.
Отстоявали са свободата си без да
отсъстват, а напротив - активно
присъствайки и облагородявайки
неблагодарни времена и нрави.
Илия Петров е типичен пример за
талант, който години наред е
защитавал вътрешната си свобода,
въпреки обществените ангажименти в
ръководството на СБХ и в ректората
на Художествената академия, където
години наред е бил един от
неформалните авторитети. Не се
уморява да обяснява на неуките
неща, които би следвало да се
подразбират.
Годишнината му днес е интересна и
като повод да се запитаме как се
възприема създаденото от него
многообразно и многопосочно
творчество, дали решените от него
творчески задачи наистина са
неинтересни за днешни художници,
дали нямат право на равнопоставено
битие наред с концептуалните
постмодернистични хрумвания,
носещи, по-скоро размахващи
изненадата, скандала, зрелищността
като основен компонент на
естетическото? Какво ще остане за
хората, които не са познавали
художника лично и не са били под
въздействието на сдържаната му
магнетичност? Защо творци като Илия
Петров, един от немногото примери
за класичност в некласическата ни
култура, след първия и втория си
творчески период неизбежно навлизат
в трети - на чистата рецепция, на
освободеност от житейската емоция и
врява?
До преди няколко години човек
можеше да се срещне с най-трепетния
му почитател и ценител - съпругата
на художника, Анна Петрова, модел
на няколко сред най-добрите
портрети в българското изкуство.
"Ще го запомня такъв, какъвто го
видях за пръв път в академията",
обичаше да казва тя. Оженили се
няколко години по-късно - на 1
януари 1951 година. "Съдбата пожела
той да свърже живота си с мен.
Нашият семеен живот бе щастлив и
спокоен." Болката им е че остават
без деца, но пък споделят безброй
творчески минути каквито само двама
художници могат да изживеят.
Всъщност това е третият и май
единствено щастлив брак на
художника, въпреки че на твореца
винаги нещо няма да достига.
Първата му съпруга умира съвсем
рано при трагични обстоятелства. За
втората си съпруга Надежда, по-
късно жена на Емилиян Станев, Илия
често е безмълвен по цели дни.
"Човек не знаеше какво да си мисли.
Излъчваше неудовлетвореност, която
често се развихряше наоколо. Труден
характер", сподели тя в последния
ни разговор. Разделят се като
приятели, но с ясното съзнание, че
така трябва да бъде. Раздялата,
също както и взаимността, за
големите личности също е
отговорност...
Очевидно за Илия Петров не е
необходим и няма да остане за
бъдещите поколения патосът, с който
е изпратен през 1975-та година като
пример за "художник комунист", след
деветгодишно тежко боледуване през
което почти не рисува. Още по-малко
перспективно е нихилистичното
зачеркване и забравата. Негови
студенти в Академията са Теню
Пиндарев, Иван Кирков, Атанас
Божков, Любен Зидаров, Иван Радев,
актрисата Таня Масалитинова,
поетесата Невена Стефанова, Никола
Мирчев, Стефан Гацев, Бисера
Прахова, Кирил Харалампиев и много
други, които ще има какво да
предадат и на следващите поколения,
за да не се повтарят нови "културни
революции" по нашенско. Със съдействието на Съюза на
българските художници на два етажа
в Националния изложбен комплекс бе
показана голяма изложба с
произведения от всички жанрове, в
които е творил големият български
класик. Съпътстващата изложба,
озаглавена "Портрет на художника
като млад", бе на училището, което
носи неговото име - Националната
художествена гимназия "Илия
Петров". Така достойно бе отбелязан
вековният юбилей на един от
художниците на българския 20-ти
век. Една от личностите-основания
на съвременното ни естетическо
самосъзнание.
Илия Петров за работата си: ...............
Портретът е жанр, който не търпи в
каквато и да е степен схематизма.
Задачата да бъде изчерпан обектът
не позволява самоцелни волности.
Художникът и моделът трябва да
бъдат изявени пълноценно.
Отстъплението от това правило води
на една страна към субективизъм, а
на другата към натурализъм. И в
двата случая - към неуспех. ...............
Тайната на рисунката като изразител
на душевното движение е в чудесните
свойства на ръката да става
огледало на душата. Нарисуваният
върху плоскост образ отразява
обекта повече или по-малко
правилно, но той отразява
безупречно душевното състояние на
автора и отношението му към
обкръжаващата го действителност. ...............
Нещо за деформацията. В буквалния
смисъл този термин означама
"разрушаване", но в творческия
процес тя трябва да се разбира
градивно като хиперболизиращо
средство за израз. Тя идва в името
на една чисто пластична идейност,
за да измени натуралната форма в
името на едно съдържание. В този
смисъл деформацията е възможна само
при добро владеене на рисунката и
няма нищо общо с неграмотността и
произвола. ...............
Търсенето на академичен стил не
влиза в работата на академичното
щудиране. Личният стил е според
моето скромно убеждение повече
спонтанна изява на оформената
творческа индивидуалност, отколкото
резултат на предумишлено търсене. ...............
Задачата на голямото изкуство не е
да поднася готова, сдъвкана храна,
а да постави проблеми, да събужда
скрити творчески сили и да ги
насочва към самостоятелното
разрешаване на тези проблеми; с
една дума - да прави зрителя
творец.