Френският институт в България
и издателство „Колибри“
представиха световния бестселър
„Възмутете се!“
от Стефан Хесел
„Възмутете се“, есето, което взриви
книжния пазар в десетки държави и
предизвика нестихващ обществен
от...
Наскоро добре познатият на
стотици учители в страната авторски
екип със “старейшина” Генчо
Гайтанджиев представи в БТА два
свои нови учебни комплекта по
музика: “Шарена музика” (за
задължителните групи в училищата и
детските градини, които трябва да
подготвят децата за постъпване в
първи клас) и за трети клас на
общообразователните училища.
И двата проекта не са продукт на
някаква внезапно “избухнала”
амбиция на авторите за творческа
активност. Те са поредната крачка
по избрания от тях оригинален и
очевидно стабилно и многостранно
аргументиран новаторски (макар и в
началото, по редица причини, доста
рискован!..) път, който поставя
работата по музика в
общообразователното училище в
синхрон с днешните реалности, със
съвременното функциониране на
културата. И, естествено, в пълно
съответствие с променящите се
напоследък в тъкмо такава посока
държавни образователни изисквания в
тази област.
Екипът следва смело и
неотклонно избрания модел на
диалогично общуване с децата
повече от десетилетие. Днес
ефективността на този съвременен,
модерен път е изтърпяла вече, при
това в доста широки мащаби, и
своята практическа проверка. В този
смисъл новите учебни комплекти по
музика не биха изненадали
учителите, които досега са открили
ценните качества на пособията на
този колектив и са избрали –
измежду одобрената от МОН учебна
документация, – да използват именно
тях в работата си за осъществяване
на учебните програми по музика. Още
по-малко пък биха били изненадани
децата, които са “вкусили” в
предишни години този привлекателен,
интересен и стимулиращ
самостоятелното им мислене подход
за леко и приятно опознаване на
богатството на музиката в целия й
многоцветен спектър.
Представените два нови
комплекта по музика обогатяват с
нови интересни нюанси многократно
заявяваната жизнената и особено
актуална концепция на авторите. Те
доказват за пореден път, че
приказките за плурализъм в
културата, за толерантност към
различния, за интеграцията, за
свободата на личния избор и за
още редица ценности, произтичащи
от времето, в което живеем, могат
да станат факт. И да бъдат
изяснявани и внушавани деликатно,
непринудено, неусетно – по начин,
съзвучен с житейския опит,
светоусещането и мисленето на
съвременните деца.
Според мен избраната посока
е много вярна. Защото не само на
хартия, в учебниците по
педагогика и методика, а де
факто, в самата практика на
обучението се осъществява онова
равнопоставено, диалогично
общуване между учител и ученик,
към което всички се стремим. За
съжаление, понякога само на думи...
Суверенно право на личен вкус, на
предпочитания в музиката (а и не
само там...) – и в същото
време зачитане, уважение,
толерантност към избора на
другия... Какъв по-добър начин
за възпитаване на тези
добродетели?
Най-важното в едни такива
учебни пособия – музиката, е
представена в изключително широк
спектър, в цялата й палитра от
многообразие и различност.
Съвременните медии заливат
всички нас, включително и децата, с
огромно и пъстро звуково
многообразие. Ето защо съвсем не се
учудвам, че авторите на
учебниците предлагат на
малчуганите възможно най-широка,
богата музикална информация,
разнообразна в интонационно,
жанрово и стилово
отношение.Присъстват най-
характерни съвременни културни и
художествени явления. И нещо
особено важно: музикалният
материал (преди всичко песните) е
актуален и като тематика. Освен
това трактовката на темите в голям
брой от предложените песни постига
неусетно и множество особено
полезни внушения от гледна точка на
етичното и гражданското възпитание.
Според мен едно от най-
интригуващите достоинства на
предлаганите от този екип пособия
по музика е това, че в тях
“гастролират” в различна форма (със
свои творби, изпълнения или снимки)
множество изключително популярни и
най-изявени съвременни български
творци и артисти. Третокласниците
например ще слушат или пеят нови
песни, съчинени специално за тях от
Стефан Димитров и Кирил Маричков,
от Борис Карадимчев или Петър
Льондев, а някои от тях, както и от
многото приятни и популярни народни
песни от цяла България, са
представени в изпълнение на
Маргарита Хранова, Георги Мамалев,
Деси и Алекс с Ку-ку бенд,
фолкпевиците Нелина, Снежана
Борисова, Калинка
Згурова...Бъдещите първокласници
пък ще се запознаят с пианото чрез
една страхотна модерна версия на
Котешкия марш, осъществена от
Развигор Попов, с цигулката – чрез
“Измислиците” на Венци Такев и
интерпретацията на Васко Василев, с
гъдулката – чрез импровизациите на
Даринка Цекова и Стунджи, с
ръченицата и акордеона – чрез
виртуозното изпълнение на Трайчо
Синапов, с правото хоро – чрез
Дунавското на Дико Илиев, а
майчината обич възпява специално за
тях, на ромски и български език,
самата Софи Маринова, в своята
песен върху традиционни фолк мотиви
“Моя мила рожбо”... С интересна,
достъпна и проблемна музика в двата
комплекта са представени и
българската, и световната класика в
различни жанрове и стилове – с
творби на Бокерини и Моцарт,
Мусоргски и Хачатурян, Хосе
Фелисиано и Пако де Лусия, Литъл
Ричард и Джон Ленън, Маестро
Атанасов и Петко Стайнов...
Формулирайки принципите, от
които се ръководят, авторите
безапелационно определят фолклора
като важен фактор за формиране на
чувството за локална идентичност
у децата.Още повече, че същите
тези деца, за които са
предназначени пособията, ще
живеят и ще се реализират в
условията на културна
глобализация. С подбора на
фолклорния материал, а и на
изпълнителите, които го представят
в звуконосителите, те безспорно
убеждават, че народното
творчество “... не е замръзнал
музеен експонат, а непрекъснато
се променя. И по-важното: в
основата на тези промени са
хората – вчерашните, днешните,
утрешните, тези, които го
създават и онези, за които той
е предназначен. "
В пособията е изградена
широка мрежа от многостранни и
органични връзки с обучението по
други предмети и с общите
възпитателни задачи на училището. А
това е изключително полезно за
началното училище, където часовете
по музика се водят в повечето
случаи не от тесен специалист-
музикант, а от “енциклопедист”, на
когото е поверено да реализира
широк спектър от разнообразни
образователни и възпитателни
задачи.
Просто не мога да отмина и
нещо, на което обикновено се гледа
като на “форма”, но всъщност то е
особено важен компонент на подхода
именно към съдържанието и условие
да се реализира то на практика, да
се възприеме по-леко от децата
всичко онова, което наричаме
“съдържание”: ясната и прегледна
структура и организация както на
книжката “Шарена музика”, така и на
учебника и тетрадката за
третокласниците, оригиналното и
много сполучливо дизайнерско
решение на визуалното
оформление, наситените със смисъл и
настроение, весели и обаятелни
илюстрации. А и смешните задачки,
лекотата в стила на словесното
изложение, вица (и в езика, на
който се контактува с децата, и в
илюстрациите), метафорите и
алогориите... Всичко това прави
книжките, чрез които малчуганите ще
опознават музиката изключително
атрактивни.А това със сигурност
ще провокира интереса и
любопитството на учениците –
нещо, което според мен е
задължително за едно съвременно
учебно пособие.
Очевидно учебните комплекти
по музика на "Булвест 2000" са
творени с отговорност и с ясното
съзнание, че обслужват едно
актуално, модерно и адекватно
музикално образование: модерен
дизайн, ясни принципи, които
професионалният авторски екип
следва неотстъпно, смели идеи и
решения. И в същото време
категорична свобода за учителя да
“преведе”, да направи още по-
достъпна информацията в учебниците.
Свобода, която обаче е и
отговорност. При едно много
категорично условие: в днешно време
никой няма право да налага своя
вкус на другите. Нещо, на което
впрочем всички имаме да се учим.
Светла да е паметта на Генчо Гайтанджиев! Обикновено през януари се чувахме, за да си пожелаем "За много години!" ... и да не се съгласим на 100 процента с възгледите си по въпросите музикантски, засягащи и хуманитаристиката в общ смисъл.. сиреч въпросите на авторската песен, на рока, на чалгата и ...хипхопа. И внезапно разбираш колко неумолимо, като "дръм анд бейс ет your face" е изтичащото време.
публикувано от: Румен Спасов на: 21.01.2011 10:31:49 часа
otnosno u4ebnika mislq,4e e dobyr,za6toto razkriva informaciq za stilovoto raznoobrazie.Mislq,sy6to taka,4e G-n G.G. manipolira horata i ne im dava vyzmojnost da za6titavat sobstvenite si pozicii,kogato sa razli4ni ot negovite!
публикувано от: Martina на: 02.02.2006 15:37:58 часа
Според мен тук не бива да се говори за свой или за чужд вкус, а по всякакъв начин да се утвърждава ДОБЪР вкус!
публикувано от: Вкусен на: 13.09.2005 18:05:16 часа
Haresvam emotsionalnoto mislene na G-n G.G., kakto i umenieto mu da zarazjava posledovateli. Ne mi haresva nihilizma mu (im) kum chalgata!
публикувано от: Olimpija на: 14.03.2005 20:22:10 часа
Браво, това са едни широко скроени автори, учебникът им за 8 ми клас е много по-добър от тоя на "Просвета", по който принуждават да учат децата...
публикувано от: Bravo на: 10.03.2005 09:47:43 часа