www.auditorium.art.bg
Аудиториум - издание за университетска култура
ЗА НАС
ЦЕЛИ
КОНТАКТИ
ВЪЗМОЖНОСТИ
ВРЪЗКИ
начало  »   университетски клуб »


Подкрепете Аудиториум


   Новини

17 Октомври 2011
ПО-ЛОШОТО ОТ НАПРАЗНИЯ АПЕЛ Е ЛИПСАТА НА АПЕЛ

Френският институт в България и издателство „Колибри“ представиха световния бестселър „Възмутете се!“ от Стефан Хесел „Възмутете се“, есето, което взриви книжния пазар в десетки държави и предизвика нестихващ обществен от...



РИСК ЛИ Е НОВАТОРСТВОТО?

Юлиана БЛИЗНАКОВА, 09.03.2005 г.

Графичният дизайн е лицето на учебника Наскоро добре познатият на стотици учители в страната авторски екип със “старейшина” Генчо Гайтанджиев представи в БТА два свои нови учебни комплекта по музика: “Шарена музика” (за задължителните групи в училищата и детските градини, които трябва да подготвят децата за постъпване в първи клас) и за трети клас на общообразователните училища.

И двата проекта не са продукт на някаква внезапно “избухнала” амбиция на авторите за творческа активност. Те са поредната крачка по избрания от тях оригинален и Корицата е не само формална, но и смислова цялост
очевидно стабилно и многостранно аргументиран новаторски (макар и в началото, по редица причини, доста рискован!..) път, който поставя работата по музика в общообразователното училище в синхрон с днешните реалности, със съвременното функциониране на културата. И, естествено, в пълно съответствие с променящите се напоследък в тъкмо такава посока държавни образователни изисквания в тази област. Екипът следва смело и неотклонно избрания модел на диалогично общуване с децата повече от десетилетие. Днес ефективността на този съвременен, модерен път е изтърпяла вече, при това в доста широки мащаби, и своята практическа проверка. В този смисъл новите учебни комплекти по музика не биха изненадали учителите, които досега са открили ценните качества на пособията на този колектив и са избрали – измежду одобрената от МОН учебна документация, – да използват именно тях в работата си за осъществяване на учебните програми по музика. Още по-малко пък биха били изненадани децата, които са “вкусили” в предишни години този привлекателен, интересен и стимулиращ самостоятелното им мислене подход за леко и приятно опознаване на богатството на музиката в целия й многоцветен спектър. Представените два нови комплекта по музика обогатяват с нови интересни нюанси многократно заявяваната жизнената и особено актуална концепция на авторите. Те доказват за пореден път, че приказките за плурализъм в културата, за толерантност към различния, за интеграцията, за свободата на личния избор и за още редица ценности, произтичащи от времето, в което живеем, могат да станат факт. И да бъдат изяснявани и внушавани деликатно, непринудено, неусетно – по начин, съзвучен с житейския опит, светоусещането и мисленето на съвременните деца. Според мен избраната посока е много вярна. Защото не само на хартия, в учебниците по педагогика и методика, а де факто, в самата практика на обучението се осъществява онова равнопоставено, диалогично общуване между учител и ученик, към което всички се стремим. За съжаление, понякога само на думи... Суверенно право на личен вкус, на предпочитания в музиката (а и не само там...) – и в същото време зачитане, уважение, толерантност към избора на другия... Какъв по-добър начин за възпитаване на тези добродетели? Най-важното в едни такива учебни пособия – музиката, е представена в изключително широк спектър, в цялата й палитра от многообразие и различност. Съвременните медии заливат всички нас, включително и децата, с огромно и пъстро звуково многообразие. Ето защо съвсем не се учудвам, че авторите на учебниците предлагат на малчуганите възможно най-широка, богата музикална информация, разнообразна в интонационно, жанрово и стилово отношение.Присъстват най- характерни съвременни културни и художествени явления. И нещо особено важно: музикалният материал (преди всичко песните) е актуален и като тематика. Освен това трактовката на темите в голям брой от предложените песни постига неусетно и множество особено полезни внушения от гледна точка на етичното и гражданското възпитание. Според мен едно от най- интригуващите достоинства на предлаганите от този екип пособия по музика е това, че в тях “гастролират” в различна форма (със свои творби, изпълнения или снимки) множество изключително популярни и най-изявени съвременни български творци и артисти. Третокласниците например ще слушат или пеят нови песни, съчинени специално за тях от Стефан Димитров и Кирил Маричков, от Борис Карадимчев или Петър Льондев, а някои от тях, както и от многото приятни и популярни народни песни от цяла България, са представени в изпълнение на Маргарита Хранова, Георги Мамалев, Деси и Алекс с Ку-ку бенд, фолкпевиците Нелина, Снежана Борисова, Калинка Згурова...Бъдещите първокласници пък ще се запознаят с пианото чрез една страхотна модерна версия на Котешкия марш, осъществена от Развигор Попов, с цигулката – чрез “Измислиците” на Венци Такев и интерпретацията на Васко Василев, с гъдулката – чрез импровизациите на Даринка Цекова и Стунджи, с ръченицата и акордеона – чрез виртуозното изпълнение на Трайчо Синапов, с правото хоро – чрез Дунавското на Дико Илиев, а майчината обич възпява специално за тях, на ромски и български език, самата Софи Маринова, в своята песен върху традиционни фолк мотиви “Моя мила рожбо”... С интересна, достъпна и проблемна музика в двата комплекта са представени и българската, и световната класика в различни жанрове и стилове – с творби на Бокерини и Моцарт, Мусоргски и Хачатурян, Хосе Фелисиано и Пако де Лусия, Литъл Ричард и Джон Ленън, Маестро Атанасов и Петко Стайнов... Формулирайки принципите, от които се ръководят, авторите безапелационно определят фолклора като важен фактор за формиране на чувството за локална идентичност у децата.Още повече, че същите тези деца, за които са предназначени пособията, ще живеят и ще се реализират в условията на културна глобализация. С подбора на фолклорния материал, а и на изпълнителите, които го представят в звуконосителите, те безспорно убеждават, че народното творчество “... не е замръзнал музеен експонат, а непрекъснато се променя. И по-важното: в основата на тези промени са хората – вчерашните, днешните, утрешните, тези, които го създават и онези, за които той е предназначен. " В пособията е изградена широка мрежа от многостранни и органични връзки с обучението по други предмети и с общите възпитателни задачи на училището. А това е изключително полезно за началното училище, където часовете по музика се водят в повечето случаи не от тесен специалист- музикант, а от “енциклопедист”, на когото е поверено да реализира широк спектър от разнообразни образователни и възпитателни задачи. Просто не мога да отмина и нещо, на което обикновено се гледа като на “форма”, но всъщност то е особено важен компонент на подхода именно към съдържанието и условие да се реализира то на практика, да се възприеме по-леко от децата всичко онова, което наричаме “съдържание”: ясната и прегледна структура и организация както на книжката “Шарена музика”, така и на учебника и тетрадката за третокласниците, оригиналното и много сполучливо дизайнерско решение на визуалното оформление, наситените със смисъл и настроение, весели и обаятелни илюстрации. А и смешните задачки, лекотата в стила на словесното изложение, вица (и в езика, на който се контактува с децата, и в илюстрациите), метафорите и алогориите... Всичко това прави книжките, чрез които малчуганите ще опознават музиката изключително атрактивни.А това със сигурност ще провокира интереса и любопитството на учениците – нещо, което според мен е задължително за едно съвременно учебно пособие. Очевидно учебните комплекти по музика на "Булвест 2000" са творени с отговорност и с ясното съзнание, че обслужват едно актуално, модерно и адекватно музикално образование: модерен дизайн, ясни принципи, които професионалният авторски екип следва неотстъпно, смели идеи и решения. И в същото време категорична свобода за учителя да “преведе”, да направи още по- достъпна информацията в учебниците. Свобода, която обаче е и отговорност. При едно много категорично условие: в днешно време никой няма право да налага своя вкус на другите. Нещо, на което впрочем всички имаме да се учим.

още статии по темата »



   Коментари по темата:

Светла да е паметта на Генчо Гайтанджиев! Обикновено през януари се чувахме, за да си пожелаем "За много години!" ... и да не се съгласим на 100 процента с възгледите си по въпросите музикантски, засягащи и хуманитаристиката в общ смисъл.. сиреч въпросите на авторската песен, на рока, на чалгата и ...хипхопа. И внезапно разбираш колко неумолимо, като "дръм анд бейс ет your face" е изтичащото време.
публикувано от: Румен Спасов на: 21.01.2011 10:31:49 часа

otnosno u4ebnika mislq,4e e dobyr,za6toto razkriva informaciq za stilovoto raznoobrazie.Mislq,sy6to taka,4e G-n G.G. manipolira horata i ne im dava vyzmojnost da za6titavat sobstvenite si pozicii,kogato sa razli4ni ot negovite!
публикувано от: Martina на: 02.02.2006 15:37:58 часа

Според мен тук не бива да се говори за свой или за чужд вкус, а по всякакъв начин да се утвърждава ДОБЪР вкус!
публикувано от: Вкусен на: 13.09.2005 18:05:16 часа

Haresvam emotsionalnoto mislene na G-n G.G., kakto i umenieto mu da zarazjava posledovateli. Ne mi haresva nihilizma mu (im) kum chalgata!
публикувано от: Olimpija на: 14.03.2005 20:22:10 часа

Браво, това са едни широко скроени автори, учебникът им за 8 ми клас е много по-добър от тоя на "Просвета", по който принуждават да учат децата...
публикувано от: Bravo на: 10.03.2005 09:47:43 часа

Име:
E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box



© 2017 Аудиториум - издание за университетска култура. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават...