www.auditorium.art.bg
Аудиториум - издание за университетска култура
ЗА НАС
ЦЕЛИ
КОНТАКТИ
ВЪЗМОЖНОСТИ
ВРЪЗКИ
начало  »   в центъра »


Подкрепете Аудиториум


   Новини

17 Октомври 2011
ПО-ЛОШОТО ОТ НАПРАЗНИЯ АПЕЛ Е ЛИПСАТА НА АПЕЛ

Френският институт в България и издателство „Колибри“ представиха световния бестселър „Възмутете се!“ от Стефан Хесел „Възмутете се“, есето, което взриви книжния пазар в десетки държави и предизвика нестихващ обществен от...



НЕ В СЯНКАТА, СЛЕД ЧЕХОВ

Румен Спасов, 21.01.2011 г.

Иван Радоев и компания сред добре изчислената сценография Решена в пестеливо чернобяло сцена, готова да избухне в червено, когато е необходимо. Триизмерни технологични ефекти, които не искат да смайват, а са подчинени на цялостта, до която сполучливо се е домогнала сценографката Нина Пашова. На единия край е снът, на другия – бащата, все неуспял да каже най-важното, да подготви детето в достатъчна степен за лудия свят, където ще се случи животът му. И родителят се смалява, и смалява все повече, за да изчезне, а детето (децата) мълчат, което не значи, че слушат. След няколко сцени ще разберем, че бащата се е преселил в по-добри светове. Порасналият син може да хапне от любимото му ястие.. и да продължи да мълчи.. Да мълчи и да премълчава съкровено чакани и недочакани думи. И да реди, често в излишество, не толкова необходими и същностно казващи разкрещяности. Всичко това е в някак свръхсериозното начало на „Откат” от Захари Карабашлиев, режисьорска версия на Стайко Мурджев.

Веднага след това е мултимедията, задаваща разнообразието на плоскости и контексти, в които битуват думите. И по-игривото им, фарсово и гротесково употребление в по-делничните и по-разговорните, та чак нецензурни пластове, допуснати необратимо (за добро или недотам) и на най-централните ни софийски и национални сцени. Една мозайка от привидно несвързани картини, в които обаче има много страст, много играене, дори преиграване, биха казали по-критичните.... И пак старците, които тъжносмешно напомнят чрез подтекста около безумните си диалози, че това чудо – животът – трябва да се живее, докато има човек ентусиазъм... За да си тръгне спокоен и сит на случилости след като свърши земното суетене. Мозаечната структура, трагичните и комични сцени, прозренията за „неслушащите се говорещи”, редувани с гангстерски разправи между баща и син, а веднага след това между сина и бащата – всичко това е сякаш смирено от една малко старовремска музика, една „боса нова” (композиторът е Петър Дундаков) излязла сякаш от средата на миналия век. Но текстът на няколко пъти стига и по-назад – при Чехов. И ако това е комплекс на постмодерния писател на драми пред класиката, то струва ни се, той е надраснат с достатъчна категоричност . Въпреки че на сцената има и пистолети, и гърмежи, откатът... отзивът сред зрителя е постигнат както на логичните, така и на смътните равнища на несъзнаваното и подсъзнанието. Включително с подсещащото и значещо – изключително сполучливо – название на пиесата. Прочее, струва ни се, че текстът час по-скоро следва да се преведе на руски, а защо не и да се играе в Русия... Не в сянката, а като продължение на великата руска Чехова традиция следва да се мисли тази мозаечна постмодернистична цялост. Комплименти за все по здраво навлизащия в зрелостта актьор Иван Радоев – май за пръв път в ролята на писател-драматург, в известен смисъл бащина (на Иван Радоев баща) роля.. Чудесни са Милен Миланов и Георги Новаков - по друг и различен начин изградили бащинските си, та чак патерналистични роли. Ненагледни са Гергана Данданова и Анастасия Ингелизова, особено в моментите на „разискрена женственост” (вероятно не без деликатната намеса на хореографката Мила Искренова). „Откат” бележи нови търсения и намирания в Театър „Българска армия”. Повод и за замисляния, и за удоволствие от зрелището, а и за радост от малките открития, които всеки сам има възможност да направи... Също така за един по- човешки поглед към избягвани думи и ситуации, които следва да намерят нешокирано, а жадно за „нормалност” място в самосъзнанието на съвременния зрител. Не пропускайте!

още статии по темата »


Име:
E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box



© 2024 Аудиториум - издание за университетска култура. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават...