www.auditorium.art.bg
Аудиториум - издание за университетска култура
ЗА НАС
ЦЕЛИ
КОНТАКТИ
ВЪЗМОЖНОСТИ
ВРЪЗКИ
начало  »   в центъра »


Подкрепете Аудиториум


   Новини

17 Октомври 2011
ПО-ЛОШОТО ОТ НАПРАЗНИЯ АПЕЛ Е ЛИПСАТА НА АПЕЛ

Френският институт в България и издателство „Колибри“ представиха световния бестселър „Възмутете се!“ от Стефан Хесел „Възмутете се“, есето, което взриви книжния пазар в десетки държави и предизвика нестихващ обществен от...



НАУКА, ПРЕСТЪПВАНЕ И СМЪРТ ПО АЛМОДОВАР

Румен Спасов, 14.11.2011 г.

Докторът с кожата на отвлеченото и моделирано от него момче/момиче Наскоро в София за първи път бе показан последният филм на Педро Алмодовар „Кожата, в която живея”(2011 г.). Сценарист е Педро Алмодовар, заедно с Аугустин Алмодовар, по мотиви от романа "Тарантула" на Тиери Жонке. Действието се развива през последното десетилетие, белязано не само в западния свят от необуздан консумеризъм и жестоки научни експерименти...

Малко е да се каже, че това е филм за произвола на частната свободна воля, някак естествено достигаща до престъпване зад чертата на приетото и до престъплението. Това е и филм за разпада на традиционните ценности, заменени от аутистичен индивидуализъм, прекрачващ както границата на добрите нрави, така и на отговорността към собственото съществуване. Това е въздействащо платно за огромното страдание по пътя към дори мъничкото придвижване на знанието напред. Това е заклеймяване на опиянения от наркотици, но и от болни амбиции разум. Това, в крайна сметка, е отдаване на почит към вчувстваното познание за човека – от митологични и Омирови времена, към средновековната ученост, позната от „Името на розата” на Почетния доктор на Софийския университет Умберто Еко, до поети като Лорка, и Бунюел в киното.
Разбира се, масовата публика ще пожелае да изпита страхотиите от зрелищата на кръв и хладнокръвни убийства, а особено тая от женски род, ще бъде привлечена от Антонио Бандерас в главната роля – тази на вманячения пластичен хирург доктор Роберт Ледгард. Не по малко външна зрелищност има и в съвършено изваяното тяло на актрисата Елена Аная, играеща заедно с Ян Корнет (в ролята на Висенте) „опитното човешко животно”, върху което, без съгласието му, се експериментира „новата съвършена кожа”. Но нещата не са на повърхностното първо визуално равнище, още по-малко на първосигналното „действане с кожата”. И двамата актьори показват най доброто от себе си в психологически план. Има и брутални сцени на принуда, и на насилие, има също и естетизирана нежност между съвършено изглеждащи мъж и жена. Но същевременно филмът навлиза в най- дълбоките основания и на университетската култура, на духа в общия смисъл на думата. Превръща се и в своеобразна постмодернистична реабилитация на Просвещението, в случай че пожелаем да го възприемем така.
Малко е парадоксално, но е и естествено в някакъв смисъл, че до най-дълбинните пластове се добира най добре не толкова визуалната премереност, не и словесните диалози (тук се запомня апелът към повече старовремска етика, чрез епизодичната роля на превъзходния актьор Хосе Луис Гомез като президент на биотехнологичен институт) , а като че най-вече звуковата картина, изпълнена впечатляващо от композитора Алберто Иглесиас, при деликатно съобразяване с това, което е искал да чуе в новия си филм режисьорът Алмодовар. Тук има пиетет сякаш към всички богатства от историята на музиката – от барока и оцветените в кървавочервено последващи епохи, през класическата оркестрация и спонтанността на джаза, до днешни миксове на технологичното с акустичното, отварящи сякаш нови пространства и пред усъвършенстването, но и пред падението на човека.
Режисьорът споделя: „Не съм писал сценария, мислейки за Франкенщайн, Мери Шели или за титана Прометей. Но докато снимах, всички те се появиха в съзнанието ми. Може би заради смесването и разбъркването на тези митове, Висенте - прикован за скала в подземието на диаболичния доктор - не може да не напомня Прометей”. Но в мита е разпънат един Титан, или един Христос. В съвременността разпънатият е „малкият човек”. И вероятно ще бъде така дотогава, докато не престава да се държи като оцеляващо малко престъпно животно, сякаш предупреждава поредният шедьовър на испанския киногений.
Филмът тръгва по софийските екрани в средата на ноември.

още статии по темата »



   Коментари по темата:

mnogo valnuvasht, obstoen, zavladjavasht i intriguvasht analiz, koito uspeshno ni prenasja v atmosferata na filma
публикувано от: mila moussakova на: 15.11.2011 12:29:43 часа

Име:
E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box



© 2024 Аудиториум - издание за университетска култура. Всички права запазени.
дизайн и програмиране: УебДизайн ООД Професионалистите се отличават...